vrijdag 22 juli 2011

Smullen uit Frans depot in C3 (6700m)

Op weg naar C3 vertrek ik voor 09:00 uur uit C2. De sneeuw is nog vrij hard dus op stijgijzers maak ik het eerste uur nog vrij snel hoogte. Daarna wordt het minder makkelijk. De zon en de wind hebben de sporen voor een groot deel doen verdwijnen dus ik moet al vroeg beginnen met zelf sporen. Na twee uur wissel ik naar sneeuwschoenen maar ook daarmee zak ik diep weg. Het tempo gaat omlaag en mijn hartslag jaagt omhoog. Dit is pittig... De wind wordt sterker en niet veel later begint het dicht te trekken. Wit rondom dus ik moet me haasten om het spoor en de korte vlaggetjes nog te zien. Hoog boven me zie ik een eenzame tent staan. Dat moet 6700m zijn waar de Fransen hebben gezeten... Maar de tent komt gewoonweg niet dichterbij. Steeds dieper zak ik weg en de inspanning maakt dat ik vaker moet stilstaan om op adem te komen. Een paar keer sta ik tot mijn middel in de sneeuw. De laatste 50 meter naar de tent kosten me dik een half uur, zo moeizaam gaat het. Ik roep als ik dichterbij de tent ben, maar ik ben hier helemaal alleen. Niemand boven me en niemand beneden me, pas in C1. Ik rits de Chinese tent open en kruip erin om uit de sneeuw en koude wind te komen. Rust... Meteen valt de volle plastic tas op in de hoek van de tent. De Fransen hebben deze achtergelaten en hij blijkt vol te zitten met lekkernijen! Kaas, chocolade, koeken, heerlijk... Avondeten hoef ik niet te maken want ik eet me rond uit dit achtergelaten depot. Daarna sneeuw smelten. Ik kan de sneeuw in deze tent uit de muur pakken door de rits aan de achterkant een stukje open te doen want door de wind staat de sneeuw daar bijna twee meter hoog. Ik hoef de rits maar te openen en het valt zo de pan in... Drinken is nu belangrijk want ik zit op 6700m, mijn hoogste slaapplek ooit. Buiten trekt het helemaal dicht tot een volledige white-out en blijft het onverminderd sneeuwen. In deze omstandigheden kan ik niet eens aan een toppoging beginnen... Mijn wereld is klein geworden. Om het uur kijk ik naar buiten maar zie dan alleen maar een dichte witte muur. Vijf meter van de tent vandaag plas ik, en als ik omkijk naar de tent zie ik hem niet eens meer staan... Afwachten dus maar. Vannacht in ieder geval de wekker zetten om 03:00 uur om te zien of een toppoging er in zit.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten