maandag 18 juli 2011

Ziekenboeg in BC



Drie gebakken eieren met gefrituurd oud brood als ontbijt smaakt verrukkelijk na een heerlijke nacht slaap. De kok is kundig, alleen pannekoeken kent hij helaas niet. Na het ontbijt veranderd de grote eettent in een klein veldhospitaal. Een van de klimmers uit Singapore is arts en een meisje van een jaar of 5 wat hier in het basiskamp woont komt met haar vader de tent binnen. Twee dagen geleden heeft ze een kan kokend water over haar arm gekregen. Als remedie heeft de vader tandpasta(?) op de open brandwond gesmeerd, maar nu na twee dagen kan het arme kind niet meer slapen van de pijn... Met een doek en heet water wordt langzaam de tandpasta losgeweekt alvorens een desinfecterende zalf het echte genezingsproces op gang moet helpen. Daarna is het tijd voor de was, en terwijl ik knielend bij de rivier zit, komt Eveline aangelopen. Ze heeft koorts, is wat duizelig en weet nog niet of ze met mij mee omhoog kan morgen. Opnieuw afwachten voor mij dus, of ik alleen omhoog moet of niet. Twee uur na het avondeten lig ik net in mijn slaapzak als mijn maag plots begint te protesteren en ik er weer uit moet. Snel, snel, de tent uit en nog geen tien meter verder de broek omlaag. diarree...! Terug in mijn slaapzak probeer ik het onweer in mijn maag tot stilte te denken... Een paar keer kramp ik spastisch in elkaar maar ik wil niet nog eens naar buiten, niet nog eens uit mijn warme slaapzak en de kou in. Uiteindelijk val ik gelukkig zonder problemen in slaap.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten