donderdag 21 juli 2011

Alleen in C2 op 6220m



Voordat de zon op is, ben ik al vanuit mijn slaapzak met sneeuw en brander in de weer. Ik wil ontbeten en ingepakt hebben voor de zon opkomt zodat ik daarna direct op pad kan. Het is lang genoeg vandaag richting C2. Ik klim vandaag op stijgijzers en dat gaat een stuk sneller en comfortabeler dan de slechte sneeuwschoenen. Het sneeuwveld boven C1 ben ik zo voorbij en de schuine traverse naar het begin van het steile stuk voor het spletengebied laat ik ook snel achter me. Omdat ik alleen klim kan ik mijn eigen tempo aanhouden en ik voel me vandaag sterk. De omgeving waarin ik klim is weergaloos en in gedachten schreeuw ik het uit van plezier. Al na twee uur ben ik terug bij de tent op 5900m. Wauw, heel wat sneller. Tijd voor een korte lunch van Koreaanse lam wat ik als sate in warm water opwarm. Heerlijk vlees. Ik prop de spullen die ik hier nog had liggen erbij in de rugzak en door het extra gewicht gaat het nu wel iets langzamer. De traverse boven de tent is op stijgijzers veel eenvoudiger en het lukt me zelfs het vaste touw uit de sneeuw te trekken. Dan naar rechts en wederom steil en recht omhoog. Door verse sneeuw sporen in mijn eentje is zwaar en na bijna een uur ploeteren en zwaar hijgen, wissel ik naar de sneeuwschoenen. Mijn kuiten branden en de helling lijkt niet echt minder te worden. Gelukkig is het weer schitterend blauw en zonnig. Achterom kijkend zie ik dat ik hoogte maak want voor me lijkt het niet op te schieten. Vele stappen en uithijgen hoger zie ik tentdaken boven de horizon uitsteken. Hoe hoger ik kom hoe meer er zichtbaar word en C2 in beeld komt. Eindelijk... Het kamp is geheel verlaten dus ik zet mijn tent langs de Chinese tenten die hier al een tijdje staan. Ik ben blij als hij staat en ik kieper al mijn spullen in de tent en kruip er zelf achteraan om alles te organiseren. Daarna zet ik een volle pan Chinese soep op terwijl ik het in de tent comfortabbel maak. Vandaag 800 meter geklommen waarvan zo'n 500 meter gespoord op sneeuwschoenen. Zwaar. Later tegen het vallen van de avond komen de Belgen terug in C2. Twee ervan hebben de top gehaald maar hebben een open bivak moeten maken en schijnen bevriezingen opgelopen te hebben. Geen goed nieuws... .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten