zaterdag 9 juli 2011

Acclimatisatiedag in basiskamp

Goed geslapen op onze eerste nacht op 4430m. Het ontbijt genieten we in de sneeuw want er is vannacht ruim 10cm verse sneeuw gevallen. Een mooi plaatje. Het is na tienen als de zon zich laat zien en de sneeuw langzaam doet smelten. We willen het vandaag rustig aan doen voor de acclimatisatie dus wandelen we rond 11:00u op ons gemak, bijna stap voor stap een eind omhoog richting kamp 1. De route gaat over een gematigde helling omhoog over een goed zichtbaar pas door de losse steenhelling. We staan regelmatig stil om even de hartslag en ademhaling te laten dalen en te genieten van de mooie omgeving. Beneden ons word het BC al langzaam kleiner en boven ons zien we groepen klimmers vertrekken van kamp 1 op weg naar kamp 2. Het spoor in de sneeuw is duidelijk te zien.
Na 1,5 uur klimmen zitten we boven 4800m en begint het wederom te sneeuwen. Tijd om af te dalen naar basiskamp en weer wat rust te nemen voor de smakelijke lunch van soep, versgewokte groente met ei en natuurlijk heerlijke plakrijst. Een lichte hoofdpijn laat me tegen de avond weten dat ik nog niet geheel geacclimatiseerd ben, maar ik voel me verder prima. In mijn slaapzak geniet ik van de tocht tot nu toe, terwijl ik de satelliettelefoon naar de sterren richt om een SMS voor de BLOG te versturen.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten