zaterdag 16 juli 2011

Door het spletengebied

Om half acht zet ik de brander aan. Vadim probeert nog wat te slapen want hij heeft geen oog dichtgedaan. Ook heeft hij nog veel last van zijn keel. Hij zal afdalen naar BC terwijl ik me voorbereid om verder omhoog te gaan. Ondertussen zien we Eveline, de Oostenrijkse met een enorme rugzak omhoog komen. Ook zij is nog maar alleen nadat haar vriendin met knallende hoofpijn ook opgegeven heeft. We besluiten dus samen een team te vormen. De Belgen zijn net 20 minuten vertrokken als wij er op sneeuwschoenen achter aan gaan. Boven het sneeuwveld boven C1 draait de route naar links en verder omhoog tot aan het begin van het spletenveld. Weinig zigzag maar in rechte lijn omhoog, zwaar! De sneeuwschoenen zijn lomp en draaien steeds weg van mijn schoenen. We vorderen langzaam en gaan het spletengebied in. De eerste spleet is ruim 40cm breed maar is makkelijk te onderscheiden. Verderop over een smalle sneeuwbrug over een bredere en diepere spleet. Eveline maakt een foto als ik er bovenop sta. Hogerop zijn we de spleten voorbij maar wordt het steiler. Het sneeuwt opnieuw en we sporen van vlaggetje naar vlaggetje. Dan volgt een traverse, schuin boven een enorme gletsjerspleet. Het touw wat een Koreaanse expeditie hier heeft aangelegd is in de bevroren sneeuw verdwenen en dus onbruikbaar. Voorzichtig stappen we op onze sneeuwschoenen de traverse in maar de verijsde passage vind ik toch te gevaarlijk. Een glijder betekent hier ruim 40 meter lager een enorme spleet in. Zonder stijgijzers vind ik het onverstandig om hier omgezekerd doorheen te gaan. Ook Eveline durft het niet aan dus zetten we onze tent neer op het kleine plateau vlak onder de traverse. C2 dus niet bereikt, maar “slechts” 5900m na vijf uur. Snel de tent in want het begin opnieuw te sneeuwen. Binnen in de tent de standaard routine, sneeuw smelten voor thee en eten, satelliet telefoon en GPS checken, SMS versturen, logboek bijwerken, weer naar buiten voor toilet, nog meer drinken en dan uiteindelijk in de warme slaapzak voor een welverdiende nachtrust...


.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten