zaterdag 18 juni 2011

Basiskamp info Muztagh Ata

Vanavond het internet afgespeurd naar iets meer informatie over het basiskamp. Vorig jaar in het basiskamp in de Pamir kwamen we al een aantal keer voor verrassingen te staan omdat het allemaal net ietsje anders was dan vooraf verwacht en verteld. Dus dit jaar probeer ik al zo veel mogelijk info te verzamelen zodat ik beter weet wat ik kan verwachten en me daar ook op kan voorbereiden. Een verslag van een Muztagh Ata beklimming uit 1996 van Nederlander Eelco Schijlen belooft niet veel goeds wanneer hij het heeft over: “...vele tenten en nog veel meer afval. Rondom de keuken hangt een ranzige misselijkmakende stank… de enige plek waar je zeker ziek wordt na het verblijf van een dag.” Hopelijk is het in de afgelopen jaren beter geworden en zal onze Chinese kok hygiĆ«nisch en, niet onbelangrijk, vooral ook lekker koken. Niets zo belangrijk als in het basiskamp op krachten komen en goed te kunnen eten. Maar als voorzorgsmaatregel zal ik in Kashgar wat extra voorraden inslaan om mee te nemen naar basiskamp. We mogen namelijk per persoon maar liefst 40 kilogram op de kameel stapelen, dus ik kan nog wel wat extra lokale inkopen doen.

.